Panowanie nad emocjami – ćwiczenia dla dzieci

Panowanie nad emocjami to przydatna w życiu społecznym umiejętność. Oto ćwiczenia dla dzieci, które pomogą ją zdobyć.

Z artykułu dowiesz się:

  • Co świadczy o tym, że dziecko nie panuje nad emocjami i jak mu pomóc?
  • Co mówić dziecku, które nie panuje nad emocjami?
  • Czy specjalista pomoże dziecku w panowaniu nad emocjami?

Umiejętność panowania nad emocjami kształtuje się wraz z wiekiem. Najmłodsi nie będą potrafili poskromić gniewu, złości czy agresji, a im silniejsza dawka emocji, tym silniejsza reakcja. Niemniej jednak nieumiejętność okiełznania negatywnych odczuć w wieku przedszkolnym czy szkolnym może znacząco utrudniać rozwój społeczny.

Czytaj także: Spraw, aby dziecko opowiedziało Ci więcej

Jak rozpoznać, że dziecko nie panuje nad emocjami?

Rodzice często zadają sobie pytanie, kiedy dziecko tak naprawdę powinno umieć opanować swoje emocje? Przyjmuje się, że przedszkolaki są już w stanie to zrobić, choć i w tym wieku niekontrolowane okrzyki radości czy wybuchy płaczu są jeszcze w granicach normy. Ważne, aby nie miały one miejsca zbyt często, a dodatkowo dziecko powinno już wiedzieć, kiedy wypada mu zachować się w określony sposób, a kiedy nie. Niemniej jednak maluchy, które bardzo często reagują w sposób skrajny, mogą mieć problemy z okazywaniem emocji. Dotyczy to przede wszystkim sytuacji, w których:

  • dziecko zaczyna okazywać negatywne emocje, nie mając ku temu powodu,
  • trudno rozmawiać z dzieckiem podczas ataku złości,
  • pedagodzy zgłaszają, że dziecko często zachowuje się agresywnie w stosunku do innych.

Pamiętajmy jednocześnie, że umiejętność kontrolowania emocji dotyczy sytuacji codziennych, a nie na przykład pierwszego dnia w przedszkolu czy choroby. W takich przypadkach dziecko ma prawo do różnych reakcji, które niekoniecznie wynikają z niechęci opanowania negatywnych odczuć.

Jak nauczyć dziecko panować nad emocjami?

Nauka panowania nad emocjami to proces, którego w żaden sposób nie można przyspieszyć. Nawet stosując odpowiednie ćwiczenia, musimy dać dziecku trochę czasu, by nabyło tę ważną umiejętność. Co mogą zrobić rodzice? Przede wszystkim należy rozmawiać z pociechą o emocjach, na początek po prostu je nazywając. Można powiedzieć dziecku: „To, co czujesz, to radość” bądź „To, co odczuwasz obecnie, to złość czy znudzenie”. Dziecko musi nauczyć się odróżniać emocje pozytywne od negatywnych – choć instynktownie jest w stanie tę różnicę wychwycić, to pojawiają się problemy z określeniem tego, co właściwie czuje. Ze starszakami należy rozmawiać w sposób dojrzalszy, pytając o przyczyny konkretnego zachowania. Wyjaśnijmy, jak w danej sytuacji można było rozwiązać problem. Przedstawiajmy też dziecku alternatywne możliwości opanowywania emocji, tłumacząc jednocześnie, że krzyk, bicie czy płacz nigdy nie są rozwiązaniem. Rodzice bardzo często zapominają, że maluchy czerpią wzorce przede wszystkim…od nich samych. Eksperci są zgodni co do tego, że emocje są zaraźliwe. Jeśli okazujemy radość, nasze dziecko będzie szczęśliwsze. Jeśli okazujemy złość, maluch zacznie powielać nasze zachowanie. Zacznijmy więc od treningu własnych emocji, aby umieć je opanować w każdej sytuacji. To, jakie postawy przyjmujemy wobec innych, ma duże znaczenie w kontekście rozwoju dziecka.

Ćwiczenia dla dzieci, które pomogą opanować emocje

Jak nauczyć dziecko panować nad emocjami w domowym zaciszu? Wiele ćwiczeń rodzice mogą przeprowadzić we własnym zakresie, co jak się okazuje, daje bardzo pozytywne efekty. Ćwiczenia dla dzieci z zakresu panowania nad emocjami są niezwykle proste, a dodatkowo pozwalają zbudować więź pomiędzy rodzicem, a pociechą. Oto przykłady kilku aktywności dla dzieci w każdym wieku.

Nazwa ćwiczenia i jego cel Sposób wykonania
Praca nad oddechem – pomaga uświadomić dziecku, że głębokie oddychanie może redukować negatywne emocje Poruszanie oddechem liści bądź piórek, zdmuchiwanie kwiatostanów mniszka lekarskiego
Kontakt fizyczny – okazanie dziecku ciepła, sposób na uspokojenie się Delikatne gładzenie po plecach lub po policzku przez kilka minut
Słuchanie odgłosów i oddawanie się ciszy – pomaga zrozumieć, że cisza jest potrzebna do okiełznania negatywnych emocji Wsłuchujemy się w odgłosy natury, po czym udajemy się w miejsce, w którym panuje cisza. Zwykle na każdą czynność przeznaczamy około minuty
Aktywność fizyczna – pomaga rozładować stres i napięcie mięśniowe Bieganie w miejscu, turlanie się po podłodze (wyłącznie w domu), podskoki

Proste ćwiczenia dla dzieci, które trenują panowanie nad emocjami, powinny być wykonywane pod okiem rodzica, choć z czasem dziecko samo może zacząć stosować tego rodzaju triki, aby nieco się wyciszyć i uspokoić. Pamiętajmy, że nie każde ćwiczenie będzie odpowiednie dla wszystkich dzieci. Stosujmy tutaj zasadę – nie wszystko dla każdego, starając się szukać optymalnych rozwiązań, które zadowolą naszą pociechę. Nie zmuszajmy jej do wykonywania ćwiczeń, gdyż w przeciwnym razie trening emocjonalny będzie kojarzył się negatywnie.

Jak rozmawiać z dzieckiem, które nie panuje nad emocjami?

Przeprowadzenie konstruktywnej rozmowy z dzieckiem, które nie panuje nad swoimi emocjami, jest bardzo trudne. Przede wszystkim sami musimy się uspokoić, aby móc podejść do malucha w odpowiedni sposób. Zauważmy, że w wielu przypadkach dziecko w ogóle nie będzie chciało z nami rozmawiać. Nie zmuszajmy go – spróbujmy ponownie podejść do tematu za kilka bądź kilkanaście minut. Jeśli pociecha nadal jest zdenerwowana, a do tego widzimy na jej twarzy wyraźne zmęczenie, prowadzenie rozmowy nie przyniesie żadnych efektów. Tymczasem w momencie, gdy przejawia gotowość do dialogu, należy poruszyć problem w bardzo delikatny sposób. Nie krzyczymy, nie wygłaszamy monologów ani nie używamy argumentów, których dziecko nie rozumie. Wręcz przeciwnie – to my musimy zrozumieć jego emocje, odczucia i problemy. Tłumaczymy, dlaczego zachowanie było niewłaściwe i jak poradzić sobie w podobnej sytuacji, jeśli będzie ona miała miejsce w przyszłości. Niestety, rozmowa nie zawsze przebiega tak, jak byśmy sobie tego życzyli. Dzieci nierzadko wybuchają jeszcze większym płaczem, czasami dochodzi nawet do aktów agresji. Nie zmuszajmy ich do dialogu, jeśli widzimy, że nie są gotowe. W takim przypadku pomocne mogą okazać się bajki terapeutyczne, dzięki którym w nienachalny sposób „przemycimy” informacje, które sami chcieliśmy przekazać.

Kiedy warto udać się do specjalisty z dzieckiem, które nie panuje nad emocjami?

Panowanie nad emocjami to umiejętność, którą zdobywa się z czasem. Dajmy więc dziecku chwilę, aby wprowadzone przez nas rytuały i ćwiczenia mogły przynieść oczekiwane efekty. Przez cały czas powinniśmy jednak obserwować pociechę, zwracając uwagę na zachowania atypowe oraz postępy w kontrolowaniu emocji. Jeśli zauważymy, że:

  • powstał pewien schemat zachowań,
  • dziecko reaguje tak samo w każdej sytuacji,
  • dziecko nie wykonuje żadnych ćwiczeń, które mają mu pomóc w kontrolowaniu emocji,
  • ćwiczenia nawet w dłuższym okresie nie przynoszą oczekiwanych efektów,

należy udać się do pedagoga bądź psychologa dziecięcego. Pomocne wskazówki możemy również otrzymać od nauczycieli w szkole czy w przedszkolu. Czasami dziecko w domu zachowuje się prawidłowo, jednak w kontaktach z rówieśnikami wyraźnie widać nieumiejętność panowania nad emocjami. Warto postępować zgodnie ze wskazówkami osób, które obserwują dziecko w nieco innym środowisku, a dodatkowo posiadają odpowiednią wiedzę i doświadczenie w zakresie wstępnej diagnostyki problemów natury dziecięcej.

Najczęściej zadawane pytania:

Jak rozmawiać z dzieckiem o emocjach?

Rozmowa o emocjach z małym dzieckiem powinna w głównej mierze opierać się na ich nazywaniu. Tymczasem w przypadku starszych dzieci należy pytać o powody postaw, jakie przyjmują oraz o odczucia z nimi związane.

Kiedy należy udać się z dzieckiem do specjalisty?

Jeśli widzimy, że wprowadzone ćwiczenia nie przynoszą rezultatów bądź obserwujemy pogłębianie się problemu, warto udać się do psychologa dziecięcego bądź pedagoga. Podobnie należy postąpić w przypadku, gdy dziecko przyjęło pewien schemat zachowań negatywnych.

Jakie ćwiczenia warto wykonywać razem z dzieckiem?

Ćwiczenia kontrolowania emocji opierają się przede wszystkim na prawidłowym oddychaniu, wsłuchiwaniu się w dźwięku czy na dotyku. Nie każde dziecko będzie chętnie wykonywało wszystkie ćwiczenia – dobieramy je stosownie do wieku oraz możliwości pociechy.

 

 

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
Print

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

805800219_wp638711a1156134
Pokoik dziecięcy - zadbaj o wystrój sprzyjający zdrowiu i prawidłowemu rozwojowi twojej pociechy
Pokoik dziecięcy – poznaj idealną aranżację Pokoik dziecięcy to najważniejsze miejsce w całym domu...
czy-dzieci-powinny-stosowac-kosmetyki
Czy dzieci powinny stosować kosmetyki?
Czy kosmetyki dla dzieci to nieodłączny element ich życia? Co na ten temat myśleć? Przekonaj się już...
zagadki-czym-tak-naprawde-sa
Zagadki — czym tak naprawdę są?
Czy wiesz, że zagadki dla dzieci to nie tylko sposób na przełamanie nudy, ale również doskonała metoda...
skladanie-zyczen-dziecku-o-czym-nalezy-pamietac
Składanie życzeń dziecku – o czym należy pamiętać?
Składanie życzeń dorosłym nie sprawia większych problemów, jednak życzenia dla dziecka to już niemałe...
czym-jest-ekorodzicielstwo-jak-zostac-ekorodzicem
Czym jest ekorodzicielstwo - jak zostać ekorodzicem?
Ekorodzicielstwo to nowoczesny trend. Aby móc za nim podążać, musimy włożyć w to serce oraz odrobinę...
zagadki-dla-dzieci-rozwin-kreatywnosc-swojego-dziecka
Zagadki dla dzieci - rozwiń kreatywność swojego dziecka
Zagadki dla dzieci – jakie niosą ze sobą korzyści? Łamigłówki są sposobem na naukę przez zabawę. Czego...