W burzliwym roku 2020 wiele osób mierzyło się z nowymi wyzwaniami – również wyzwaniami zawodowymi. W wyniku lockdownu część z nas straciła pracę, upadały biznesy, zmienił się styl pracy. Niektóre z nas poczuły potrzebę zmian. Dlatego 2021 r. może być szansą na coś nowego – np. spełnienie swoich zawodowych marzeń. Jednym z popularnych pomysłów na kobiecy biznes jest własny butik online. Czy ciężko go założyć? Co trzeba wiedzieć na start?
Butik online – czy warto go założyć?
Popularność zakupów przez internet jest ogromna – dziś nikogo nie trzeba do tego przekonywać. Zamawianie jest proste i wygodne. Niekiedy też bardziej się opłaca. W internecie chętnie kupujemy przeróżne rzeczy – w tym również odzież damską, bieliznę, buty czy dodatki. Chętnych na zakupy nie brakuje. To dobra wiadomość dla wszystkich tych, którzy planują w ten sposób sprzedawać. To znaczy jednak, że również konkurencja jest spora. Niezależnie więc od tego, czy chcemy prowadzić e-sklep „na pełen etat”, czy jedynie sobie dorobić lub sprzedawać własną twórczość – do tematu własnego butiku warto podejść z głową.
Biznesplan dla butiku
Podjęłaś decyzję, by otworzyć swój własny butik online? To świetnie. Teraz musisz ustalić konkrety, czyli:
- co będziesz sprzedawać w swoim butiku? (produkty własne, tworzone na zamówienie, odzież z hurtowni polskich, a może zagranicznych?)
- gdzie będziesz sprzedawać? (czy założysz swoją własną witrynę sprzedażową, będziesz sprzedawać w ramach jednej platformy marketpace, czy kilku, a może będziesz łączyć sprzedaż stacjonarną z internetową?),
- komu chcesz sprzedawać swoje produkty? (kto będzie Twoim klientem? Czy będą to ubrania dla młodych mam, ich dzieci, nastolatków, dojrzałych kobiet, a może dojrzałych mężczyzn?),
- w jaki sposób chcesz promować swój biznes? (czy skupisz się na prowadzeniu kont w mediach społecznościowych, reklamie internetowej, reklamie na platformie sprzedażowej, a może tzw. poczcie pantoflowej?),
- jakie formalności musisz załatwić? (jaką formę prawną wybierzesz dla swojej działalności, w jaki sposób będziesz się rozliczać?),
- kto jest Twoją konkurencją? (jak na rynku radzą sobie butiki o podobnej koncepcji, jakie są ich mocne i słabe strony?).
W dalszej części artykułu przyjrzymy się dokładniej niektórym poruszonym wyżej kwestiom.
Skąd brać ubrania do butiku?
Tworzysz odzież własnoręcznie, projektujesz i szyjesz ubrania, a może prowadzisz szwalnię? W takiej sytuacji nie musisz zbyt długo się nad tym zastanawiać. Jeśli nie – nie przejmuj się. Aby prowadzić odzieżowy butik online, nie musisz być twórcą. Możesz kupować odzież bezpośrednio od projektantów lub z hurtowni. W ostatnim czasie dużą popularnością cieszy się rozwiązanie, jakim jest dropshipping. Jest to model logistyczny, który umożliwia sprzedaż odzieży i dodatków bez potrzeby ich magazynowania. Jak? Podpisując umowę z hurtownią dropshippingową, nie wchodzimy fizycznie w posiadanie towarów. Wysyłką towaru zajmuje się dostawca. Zadaniem sprzedawcy jest pozyskiwanie klientów i kontakt z nimi. Takie rozwiązanie pozwala na oszczędność środków. Do tego niesie dużo mniejsze ryzyko strat niż w przypadku, gdy towar kupujemy „z góry”.
Gdzie sprzedawać ubrania online?
To kolejna kwestia, o którą musimy zadbać. Sklep, również internetowy, musi mieć swoją witrynę. Wiele butików decyduje się na własną stronę internetową. To z pewnością efektowne rozwiązanie. Trzeba jednak pamiętać, że generuje koszty. Stronę internetową trzeba wykonać, utrzymać i aktualizować. Jeśli nie umiemy zrobić tego samodzielnie – zlecenie tego może sporo kosztować. Tańszą i wymagającą mniej pracy opcją jest sprzedaż produktów w marketplace, czyli na platformie skupiającej sprzedawców i promującej ich produkty.
Na polskim rynku mamy kilka opcji do wyboru. Najbardziej znanym serwisem tego typu jest Allegro. Od jakiegoś czasu możliwa jest też sprzedaż za pośrednictwem Facebooka. Twórcy nowatorskich pomysłów odzieżowych i rękodzieła mogą odnaleźć swoje miejsce na Etsy.com lub Pakamera.pl. Z kolei rozwiązaniem dedykowanym stricte modzie butikowej jest portal Butik.pl. W jego ramach sprzedawać mogą zarówno początkujące, jak i większe butiki online, a także sprzedawcy, którzy swoją działalność stacjonarną chcieliby przenieść do internetu.
Powyższy artykuł jest wpisem gościnnym.
Autor: Redakcja Butik.pl
Zdjęcia: Pexels.com/CC0