Metoda TPR w nauce języka obcego u dzieci

Jak skutecznie uczyć języka obcego dzieci w wieku przedszkolnym i wczesnoszkolnym?

Z pomocą przychodzi nam metoda wymyślona przez dr Jamesa J Ashera, a mianowicie TPR.
TPR to inaczej Total Psychical Response – technika nauki poprzez reagowanie całym ciałem. Profesor Asher uważa, że tą metodą każdy może nauczyć się języka. Może zaczniemy od tego, dlaczego warto uczyć dzieci języka już w tak młodym wieku. Otóż, im wcześniej, tym lepiej – małe dzieci wręcz chłoną wiedzę, łatwiej im naśladować i wydawać różne dźwięki. W tym wieku następuje u dzieci znaczący rozwój kompetencji językowych, a zatem słuchania, mówienia, czytania i pisania1. Uważa się, że najlepiej rozpocząć naukę drugiego języka przed ukończeniem 10 roku życia2.

 

A jak uczą się języka niemowlęta, a potem malutkie dzieci?

Poprzez mowę ciała. Dr Asher zauważa, że gdy rodzic wydaje polecenie w języku ojczystym, dziecko na początku potwierdza zrozumienie poprzez uśmiechanie się, stanie, chodzenie, bieganie i inne podstawowe czynności fizyczne, z których każdą nazywa Total Physical Response. Na tej podstawie wnioskuje, że uczymy się języka przez słuchanie i działanie3. Przede wszystkim skupił się na tym, że dziecko ucząc się języka od matki powiela jej zachowania i wykonuje przeróżne jej polecenia zanim ostatecznie rozpocznie mówić4. Proces nauki języka obcego powinien być zatem podobny do nauki języka ojczystego, aby gwarantować sukces. Istotą TPR jest mowa ciała. Za sukces w przyswajaniu języka ojczystego odpowiedzialny jest stres, a właściwie jego brak. Jak twierdzi J. Asher, przyswajanie języka ojczystego jest miłym doświadczeniem, gdyż przebiega w bezstresowej atmosferze. Aby nauka drugiego języka była również miłym doświadczeniem powinna przebiegać w atmosferze wolnej od stresu i niepokoju5.

 

Jak wyglądają przykładowe lekcje oparte na TPR?

Nauczyciel może poprosić uczniów po angielsku o wykonanie paru poleceń, np: bring me something orange, march like a soldier, shout out your favorite color, run in place. Oczywiście,najpierw pokazuje komendy. Kolejnym świetnym przykładem są  piosenki akcji, np: head, shoulders, knees and toes – dzieci śpiewają i dotykają odpowiednich części ciała. Dalej – rymowanki, np. seven, eight, nine, ten, stand up and sit down again (liczymy do 10, wstajemy i ponownie siadamy)6.

 

Internetowa szkoła języka angielskiego dla dzieci All Right czerpie bardzo dużo z TPR. Jednym z ćwiczeń jest oglądanie teledysku z małpką, która wydaje polecenia, pokazuje je na sobie, a dziecko powtarza: np. monkey says touch your hair, touch your nose. Szkoła stawia na naukę przez zabawę, zanurzenie w języku, TPR oraz metodę komunikacyjną Cambridge – zachęca ucznia do aktywnego mówienia po angielsku przez 50 % czasu trwania lekcji. Zajęcia są prowadzone w specjalnie dla dzieci przygotowanej klasie interaktywnej, w której można oglądać bajki, słuchać piosenek, zaznaczać, liczyć paluszki, kolorować, łączyć słówka, itp. Lekcje dla małych dzieci trwają 25 minut, dla starszych – 55. Każda osoba, która chciałaby zobaczyć jak w praktyce wyglądają takie zajęcia i czy spodobają
się dziecku, może skorzystać z bezpłatnej lekcji próbnej. Jeśli jesteście ciekawi, możecie zapisać się pod linkiem: Szkoła All Right

 

Powyższy artykuł jest wpisem gościnnym.

Autor: Szkoła językowa All Right

Przypisy:

1https://repozytorium.amu.edu.pl/bitstream/10593/4285/1/studia_eduk_21_s_177-190.pdf

2https://www.scientificamerican.com/article/at-what-age-does-our-ability-to-learn-a-new-language-like-a-n
ative-speaker-disappear/

3https://tpr-world.com/what/

4http://przedszkoletrabki.pl/zajecia-dodatkowe/jezyk-angielski

5https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_naucz
ycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2/Edukacja_
Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2-s127-134/Edukacja_Eleme
ntarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2-s127-134.pdf

6https://bazhum.muzhp.pl/media/files/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_naucz
ycieli_/Edukacja_Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2/Edukacja_
Elementarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2-s127-134/Edukacja_Eleme
ntarna_w_Teorii_i_Praktyce_kwartalnik_dla_nauczycieli_-r2008-t-n1_2-s127-134.pdf

Facebook
Twitter
LinkedIn
Pinterest
Email
Print

Zostaw komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *

skoki-rozwojowe-u-dzieci-czym-sa-i-kiedy-wystepuja
Skoki rozwojowe u dzieci - czym są i kiedy występują?
Pierwsze lata życia dziecka to intensywny czas w jego rozwoju fizycznym oraz intelektualnym. W tym czasie...
Explaining multiplication table
Tabliczka mnożenia - niezbędny element w nauce matematyki
Tabliczka mnożenia to podstawa matematyki, bez której niemożliwe jest przyswojenie większości zagadnień....
Game of chess
Dlaczego warto uczyć dzieci gry w szachy?
Szachy dla dzieci nie muszą być stereotypowo kojarzoną nudną grą. Czy warto zainteresować swoją pociechę...
Mother and daughter playing card game at home
Gry karciane dla dzieci - wspieraj naukę poprzez zabawę
U dzieci szczególnie istotne jest, aby nauka szła w parze z zabawą. Idealnym rozwiązaniem łączącym te...
Traditional board game
Gry logiczne - odpowiedni sposób na edukację Twojego dziecka
Gry logiczne polegają na osiągnięciu wyznaczonego celu, zwiększając sprawność myślenia. Dlaczego warto...
Child playing wooden educational game in montessori school
Gry edukacyjne dla dzieci i ich największe zalety
Gry edukacyjne pozwalają uczyć się przez zabawę, a także wspierają terapię różnego typu zaburzeń wieku...